Rutiner för klagomålshantering för Dvärgbjörkens förskola

Enligt skollagen 4 kap. 8 § ska huvudmannen ha skriftliga rutiner för att ta emot och utreda klagomål mot omsorg. 

Om du som vårdnadshavare eller allmänhet har synpunkter eller klagomål på förskolan vill vi gärna veta det. Vi ser det som ett tillfälle att förbättra vår verksamhet. 

Vem framför jag mina klagomål till? 

Om det är något som inte motsvarar dina förväntningar eller som du är missnöjd med i ditt barns omsorg, framför det i första hand till ditt barns pedagoger på förskolan. Lämpligen kan ni hitta en tid att prata ostört i samband med hämtning/lämning eller bestämma en tid för ett telefonsamtal. Ansvarig pedagog kommer att ta emot klagomålet och utreda det tillsammans med berörda medarbetare och återkoppla eventuella åtgärder.

Om klagomålet rör förskolan som helhet, eller om ansvarig pedagog inte behandlar klagomålet på ett sätt du är nöjd med, vänder du dig till rektorn. Rektorn kommer då att utreda klagomålet och återkoppla eventuella åtgärder som vidtas utifrån det. Rektor kan nås genom förskolans telefon eller via e-mail rektor@dvargbjorken.se. Denna e-mail läses endast av rektor och ett önskemål om att vara anonym för andra än rektor respekteras alltid. 

Om inte heller rektor behandlar klagomålet på ett sätt du är nöjd med vänder du dig till styrelsen via e-mail styrelsen.dvargbjorken@gmail.com alternativt via e-mail till styrelsens ordförande (mailadress framgår av uppdaterad adresslista som regelbundet skickas ut till alla vårdnadshavare). Styrelse-mailen läses av styrelsens ordförande och sekreterare och innehållet i meddelanden delas med resterande styrelsemedlemmar. Önskemål om anonymitet för andra än styrelsens medlemmar respekteras alltid. 

Om du vill vara helt anonym går det bra att lämna klagomål skriftligt i förskolans brevlåda, adress Tornbacken 11 A. Brevlådan töms dagligen av förskolans personal. 

Om du efter att ha kontaktat förskolans rektor och huvudman så som anges ovan anser att dina synpunkter inte hanterats av förskolan, eller om du av annat skäl vill framföra klagomål eller anmäla vad du uppfattar som missförhållanden till någon utanför förskolan, är du välkommen att anmäla det till Stockholms stad. Stockholm Stad har en särskild blankett för ändamålet som kan återfinnas via Stockholm stads hemsida (aktuell webadress våren 2021: Kvalitet och påverkan i förskolan - Stockholms stad (forskola.stockholm)). Även i förhållande till Stockholm stad har du möjlighet att vara helt anonym. 

Hur lång tid tar det innan jag får svar? 

Inom 10 arbetsdagar ska ansvarig pedagog, rektor eller styrelsen ordförande ge svar på klagomålet. Ibland kan ett klagomål vara komplicerat eller av annat skäl kräva längre tid att undersöka, exempelvis kan beslut om åtgärd behöva tas av styrelsen som i regel sammanträder en gång varje månad. Behöver vi mer än 10 arbetsdagar meddelar vi dig orsaken till fördröjningen. Observera att vi inte har möjlighet att ge någon återkoppling om klagomålet lämnas anonymt. 

Vad händer med klagomålet? 

Alla klagomål utreds, följs upp och dokumenteras. Rektor informerar styrelsen om klagomål som pedagoger/rektor mottagit och styrelsen informerar rektor om klagomål som styrelsen har mottagit. Klagomål och eventuella åtgärder dokumenteras i protokoll från styrelsemöte.